Září 2014

Černobílý strom

18. září 2014 v 22:34 | Martin Soural
Dnes budu o něco stručnější... :-)
Použitá fototechnika: Canon EOS 350D, Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM. Jedná se o to sklo, o němž jsem se zmiňoval minule.


Zamyšlení nad pevnými ohnisky a analogové fotografii

16. září 2014 v 22:14 | Martin Soural |  Výcvaky
Tento článek bude tak trochu můj názor na pevná skla.
Před začátkem prázdnin jsem se rozhněval nad mým starým základním objektivem 18-55mm o světelnosti f/3,5-5,6, protože nikdy nebyl nějak zvlášť dobrý a teď už skoro ani neostřil (přeostřoval apod...). Tak jsem se rozhodl pro koupi nového záklaďáku, a to Canon EF-S 17-85 f/4-5,6 IS USM.
Není to extrémně dobré sklo, ale pokud se vyhnu ohnisku @17mm, tak je kvalita celkem dobrá, vzhledem k pořizovací ceně. Stabilizace funguje bezvadně, USM ostření taky spolehlivě odvádí svou práci... Jsem spokojený.
Ale ještě předtím jsem už moc 18-55 nepoužíval, sahal jsem spíše po objektivu Canon EF 50mm f/1.8. Je to levný, plastový objektiv, který neupoutá žádnou speciální vlastností. Žádně USM, IS, solidní materiál těla... Nic, až na tu velice dobrou kvalitu, kterou skýtá objektiv za hodně nízkou cenu. Zjistil jsem, že se dá využít na více věcí, než jenom na portréty.
Používal jsem ho jako základní objektiv a jsem rád, že jsem si tím prošel. Když si nemůžu scénu přiblížit, nebo oddálit, tak jsem nucen "zoomovat nohama", což je, myslím, velice důležité. O dost více si promýšlím kompozici a vše ostatní, dám si s tím větší práci. A když jsem si zpětně projížděl archiv, zjistil jsem, že fotografie, pořizované z tohoto období byly o dost lepší, než ty za použití zoomu. A také obrazová kvalita byla na dost vyšší úrovni.
Takže, když shrnu tyto poznatky, vychází mi, že záklaďák budu používat jen na fotografie vyžadující široký záběr, nebo budu někde, nebo něčím omezen počtem objektivů.
Jsem rád, že jsem k těmto zkušenostem přišel a mohu jenom potvrdit, že pevné sklo má svoje kouzlo, "donutí" vás fotit lépe.
Jenom malá poznámka, jen jediný objektiv, který znám, se kvalitou vyrovná pevnému sklu, a to 70-200. Je to fantastické sklo. A to jak se světelností f/2.8, tak f/4 a jak stabilizovaný, tak i nestabilizovaný.

Jeden můj kamarád mě přivedl k analogové fotografii, za což jsem mu vděčný. Chápu, že se starší generace bude smát, ale začal jsem fotit, když už byla naplno rozběhlá digitální fotografie. K tomuto tématu se vztahuje velká část toho, co jsem psal už nahoře, ale je ten efekt ještě více umocněn. Teď zkouším kinofilm, v budoucnu se chystám i na experimenty se středoformátem.
Při focení s filmem si člověk dobře rozmyslí, co a jak bude fotit, když je omezen jenom 36 fotkami (pokud se mi teda v kapse neválí další film). Jediné, co mi na tom vadí, je cena filmu... Pořizuji jeden z levnějších filmů, Ilford Pan 100 a 400, každých 36 fotek mě vyjde na 125,-Kč. To je docela dost. Ale za to kouzlo a za ty zkušenosti to stojí.
Došel jsem k názoru, že každému fotografovi, co nikdy nefotil na film, něco schází. Je to dobrodružství, z jehož výsledků můžeme těžit spoustu schopností.