Zamyšlení nad pevnými ohnisky a analogové fotografii

16. září 2014 v 22:14 | Martin Soural |  Výcvaky
Tento článek bude tak trochu můj názor na pevná skla.
Před začátkem prázdnin jsem se rozhněval nad mým starým základním objektivem 18-55mm o světelnosti f/3,5-5,6, protože nikdy nebyl nějak zvlášť dobrý a teď už skoro ani neostřil (přeostřoval apod...). Tak jsem se rozhodl pro koupi nového záklaďáku, a to Canon EF-S 17-85 f/4-5,6 IS USM.
Není to extrémně dobré sklo, ale pokud se vyhnu ohnisku @17mm, tak je kvalita celkem dobrá, vzhledem k pořizovací ceně. Stabilizace funguje bezvadně, USM ostření taky spolehlivě odvádí svou práci... Jsem spokojený.
Ale ještě předtím jsem už moc 18-55 nepoužíval, sahal jsem spíše po objektivu Canon EF 50mm f/1.8. Je to levný, plastový objektiv, který neupoutá žádnou speciální vlastností. Žádně USM, IS, solidní materiál těla... Nic, až na tu velice dobrou kvalitu, kterou skýtá objektiv za hodně nízkou cenu. Zjistil jsem, že se dá využít na více věcí, než jenom na portréty.
Používal jsem ho jako základní objektiv a jsem rád, že jsem si tím prošel. Když si nemůžu scénu přiblížit, nebo oddálit, tak jsem nucen "zoomovat nohama", což je, myslím, velice důležité. O dost více si promýšlím kompozici a vše ostatní, dám si s tím větší práci. A když jsem si zpětně projížděl archiv, zjistil jsem, že fotografie, pořizované z tohoto období byly o dost lepší, než ty za použití zoomu. A také obrazová kvalita byla na dost vyšší úrovni.
Takže, když shrnu tyto poznatky, vychází mi, že záklaďák budu používat jen na fotografie vyžadující široký záběr, nebo budu někde, nebo něčím omezen počtem objektivů.
Jsem rád, že jsem k těmto zkušenostem přišel a mohu jenom potvrdit, že pevné sklo má svoje kouzlo, "donutí" vás fotit lépe.
Jenom malá poznámka, jen jediný objektiv, který znám, se kvalitou vyrovná pevnému sklu, a to 70-200. Je to fantastické sklo. A to jak se světelností f/2.8, tak f/4 a jak stabilizovaný, tak i nestabilizovaný.

Jeden můj kamarád mě přivedl k analogové fotografii, za což jsem mu vděčný. Chápu, že se starší generace bude smát, ale začal jsem fotit, když už byla naplno rozběhlá digitální fotografie. K tomuto tématu se vztahuje velká část toho, co jsem psal už nahoře, ale je ten efekt ještě více umocněn. Teď zkouším kinofilm, v budoucnu se chystám i na experimenty se středoformátem.
Při focení s filmem si člověk dobře rozmyslí, co a jak bude fotit, když je omezen jenom 36 fotkami (pokud se mi teda v kapse neválí další film). Jediné, co mi na tom vadí, je cena filmu... Pořizuji jeden z levnějších filmů, Ilford Pan 100 a 400, každých 36 fotek mě vyjde na 125,-Kč. To je docela dost. Ale za to kouzlo a za ty zkušenosti to stojí.
Došel jsem k názoru, že každému fotografovi, co nikdy nefotil na film, něco schází. Je to dobrodružství, z jehož výsledků můžeme těžit spoustu schopností.
 


Komentáře

1 Ji Hei - Fotografie Ji Hei - Fotografie | E-mail | Web | 16. září 2014 v 23:05 | Reagovat

Opravdu moc ti držím palce při focení na film a už se těším na fotky! :-)
Na pevné sklo jsem si zvykla velmi rychle a jsem spokojená. Zpočátku jsem spoustu času trávila couváním ;-) , než jsem se naučila lépe odhadovat vzdálenost. Stabilizovaný objektiv Canon EF-S 18-55 IS II už si nechávám jen na krajinu.
Martine, napsal jsi velmi pěkný článek a souhlasím s každým písmenkem :-) Jen musím otevřeně přiznat, že ze mě by focení na film hodně brzy udělalo žebráka ;-) .

2 VendyW VendyW | E-mail | Web | 17. září 2014 v 8:37 | Reagovat

Protože nemám na další objektiv tak se musím "spokojit" se záklaďákem který byl v setu. Navíc ho teď mám opravený protože se mi podařilo díky nepozornosti kam odkládám foťák objektiv ulomit. Položila jsem ho na hranu křesla a on spadl a objektiv si ulámal dva ze tří úchytů do těla.... asi už byl načatý po mém loňském pádu v Praze protože spadl z půl metru na dřevěnou podlahu ještě krytou kobercem. Ještě že mi kamarád půjčil svůj a tenhle mi vzal do opravy. Ale už snad brzy zas budu mít svýho zpátky. No a k analogu. Když jsem zkoušela u kamaráda jestli by z jeho analogové zrcadlovky která mu nic neříká nešel ten objektiv na můj odjela jsem nakonec s celou zrcadlovkou. Tak není to žádný nový stroj, Canon Eos 300X. Ale co mne právě odrazuje je ta cena filmů a zpracování....takže nevím. Dofotím film co tam je a pak se uvidí jestli neskončí jako další sbírkový.....

3 Martin Soural Martin Soural | E-mail | Web | 17. září 2014 v 14:45 | Reagovat

[1]: Děkuji mnohokrát! :-) Také mě to dost obralo, budu se s tím muset mírnit. ;-)

4 Martin Soural Martin Soural | E-mail | Web | 17. září 2014 v 14:48 | Reagovat

[2]: Ajajaj... To je blbé.... :-( To je škoda, máš ho na popruhu?
Ono je celkem jedno, jak je ten analog starý, fotit to bude podobně. :-) Jenom ta moje 50. letá Exakta nemá vestavěný expozimetr, tak to tipuju ručně... :-D

5 VendyW VendyW | E-mail | Web | 17. září 2014 v 17:32 | Reagovat

[4]:Myslíš foťák? Ten mám, když jsem letěla po tlamě ten minulý podzim tak jsem ho držela ještě v ruce a co nejvíc nahoře ale stejně jsem s foťákem klepla do asfaltu, teď jsem ho pokládala po focení za sebe ale nepodívala jsem se dostatečně kam ho pokládám. Ale už je opravený,bude mne to sice stát sedmnáct stovek ale naštěstí "jen" protože to nešlo do Nikona ale kamarád zná jednoho pána co má bazar na foťáky a zároveň i opravuje. No za blbost a nepozornost se platí, teď si budu dávat dvojnásob pozor. No jsem zvědavá jak mi to po třiceti letech půjde s filmem :-D  :-D  :-D

6 MAK MAK | E-mail | 17. září 2014 v 20:08 | Reagovat

Cau Martine,
ja jsem v podstate po prechodu od pevnejch skel u filmu presel na digital nejdrive prave s 17-85 a 70-200 is 2.8 a pak po prechodu na fullframe jsem jeste doplnil 24-70 v 2.8 a 15-30. Nicmene stale to nebylo ono. Ted uz definitivne vim, ze budu tahat jen pevna skla. Bavej me mnohem vice, trochu bojuju s 35 - neumim s ni zatim moc fotit, 50 tka je na FF dost peklo ale pripomina mi to dobu zakladky kdy jsem fotil se stejnym ohniskem exaktou a nestezoval si. V zasade dneska kdyz nekam jdu beru jen 35 a 85 skla a casem bcy nejradsi i tu 70-200 vymenil za dvojsklo a to 135 a 180 nebo 200. Pevne sklo je proste pevne sklo. Diky nemu jsem uz nekolik let ani nevytah blesk ;) Pujcim ti redukce na m42 a zajdi si nekdy ozkouset do Skody nejakeho Jupitera nebo Zeissackeho Flektogona. Dokud dobre uvidis ocima, je to zabavne fotit uplne manualnim sklem. Az nekdy bude trochu hnusne muzem vyrazit na nejakou prahu v mlze a ja konecne vytanu rolleiflexe a stativek ... MAK

7 Martin Soural Martin Soural | E-mail | Web | 17. září 2014 v 20:12 | Reagovat

[5]: Tak pozor :-) Snad se to uz nestane! :-)

8 Martin Soural Martin Soural | E-mail | Web | 17. září 2014 v 20:19 | Reagovat

[6]: No, presne tak. Redukci M42 mam, fotim Zeissackym Tessarem 50/2.8. Je to narez, bavi me to a prijde mi, ze kresli lip, nez Canonacka pevna padesatka. Uvazuju o Flektogonu a Meyerackym Primoplanem, ma zajimavy bokeh a kresbu. A casem by se mi libil Helios 85, ale ten i ted stoji docela dost.
Rad bych na mlhu vyrazil, snad se to o nejakem vikendu povede. Taky mam v planu si s tim nafotit mlhu v lesich na chate, jenom na to musim vstat... :-D Jinak diky za tip na ten stredoformatovej film, az si vyvolam ty kinofilmy a uvidim, co z toho vzeslo a bude to koukatelne, tak si ho urcite poridim ;-)

9 MAK MAK | E-mail | 17. září 2014 v 21:05 | Reagovat

Helios 85 je super, Canon 50 je blato jak v 1.8 tak v te 1.4. Dobrej je 1.2 ale ze by to bylo extreme ostre to uplne ne, spis je problem s konstrukci, je to extrem, problem je s ostrenim, kterej je pouze motoricke a nakonec i s vahou, zadnim sklem nachylnym na odreni atd. Takze pokud dneska nejakou fakt dobrou 50 a neinvestovat obnos na auto do zeisse tak Sigma Art.  Ten flektogon od zeisse v 35 je zajimavej, jen mi vadilo, ze se na nem fakt blbe rucne ostri, chtelo by to jinou matnici. S tou co tam mam jsem od oka nebyl schopnej poradne zaostrit. Pak je otazka, zda je ta 35tak moc potrebana. Krjinky se v nasinci stejne fotej nejlepe s tou 70-200 ptotoze je to tu desna placka a jakejkoli sirsi objektiv to jeste zplacati. A ta mi prijde, ze ta 35 tak na nejakou hospodu ;)

10 Martin Soural Martin Soural | E-mail | Web | 17. září 2014 v 21:14 | Reagovat

[9]: Ja jsem to s tou 50mm 1.8 myslel vzhledem k cene. Ty Sigmy se mi hodne libi, ale chtelo by to FF... :-( Kamos foti Rokkorem 35mm f/2.8 na analog a nemuze si ho vynachvalit :-) Ale pravda, nejvic foti street photo.

11 fotoportret fotoportret | E-mail | Web | 3. ledna 2015 v 20:33 | Reagovat

musím povedať že čo sa týka pevného skla a konkrétne 50mm f1,8 - to mam ja sa da neskutočne využiť, použitím najnižšej clony vytvorí tak nádherný bokeh že výsledná fotka je dych vyražajúca...
a čo sa týka fotografovania na film... skutočná pravda, čo je tu napísané, dnes už fotograf neuvažuje len cvak a cvak a cvak a fotka často stráca na kvalite, ja som na film fotila a viem čo to je a ako si človek musí rozmyslieť čo a ako fotiť

12 Martin Soural Martin Soural | E-mail | Web | 3. ledna 2015 v 21:46 | Reagovat

[11]: Ano, ano, ano... :-) Presne :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama